05 September 2014

Motivasi Kemahiran Insaniah Untuk Mahasiswa Baru

Tahniah kepada semua universiti dan kolej!

Pasti semua universiti sedang sibuk melayan karenah pelajar-pelajar baru yanng baru sahaja menjejakkan kaki ke manara gading. Universiti atau kolej mana pilihan mereka itu tidaklah penting. Yang penting langkah awal mereka di menara gading mestilah betul dan tepat.

Masuk universiti atau kolej bukanlah jaminan mereka akan keluar sebagai insan yang cemerlang. Cara dan gaya hidup mereka di kampus sangat mempengaruhi kualiti kegraduanan mereka kelak. Kita mahu graduan yang berkualiti tinggi dalam usaha melahirkan masyarakat yang berbudaya tinggi.

Berapa ramai graduan yang malas dan kurang membaca. Buktinya, ramai eksekutif atau pegawai samada di organisasi kerajaan atau swasta yang hadir seminar atau kursus anjuran kami yang tidak minat atau kurang membaca.

Di mana mereka mulakan tabiat kurang maju ini kalau bukan di bangku sekolah atau menara gading. Belajar di universiti bukan bermaksud mereka hanya perlu baca buku teks atau nota pensyarah. Mereka mesti baca buku tentang realiti kehidupan.

Maka, di sinilah perlunya pihak universiti membuka seluas-luasnya perspektif pelajar-pelajar baru tentang realiti kehidupan sebagai seorang mahasiswa. Budaya ikut-ikutan atau turun-temurun dalam menggayakan kehidupan kampus harus dilihat semula dengan kritis. Adakah ia lebih banyak membawa kebaikan atau sebaliknya.

Dalam slot motivasi interaktif ini, kami membantu mahasiswa baru untuk melihat bahawa kampus adalah satu medan yang cukup hebat dan istimewa untuk membina kualiti dan nilai diri. Mereka hanya ada masa 3-4 tahun sahaja. Ianya terlalu sekejap maka langkah awal di kampus mesilah betul dan tepat. Mereka pasti teruja jika tahu caranya. Untuk baca lanjut sila klik di sini.

Terima kasih.

Che E
Perunding Utama AsasInsan