05 September 2014

Kem cuti sekolah di masjid 2014

Salam buat semua AJK Masjid,

Berapa ramai anak-anak remaja muslim yang menjadi jemaah tetap di masjid tuan-tuan? Bagi orang yang berniaga, pelanggan tetaplah yang akan 'menghidupkan' perniagaan. Begitu juga dengan masjid. Bukan AJK masjid yang menghidupkan masjid tetapi ahli jemaahnya.

Usaha untuk menyemai rasa cinta dan rindukan masjid perlu dipupuk dari usia muda. Masjid akan menjadi hebat dan hidup jika saf-safnya dipenuhi dengan jiwa-jiwa muda.

Stigma masyarakat bahawa masjid adalah tempat kunjungan orang veteran sepatutnya dihapuskan. Ibadah tidak wajib kepada orang veteran sahaja tetapi semua yang bergelar muslim.

Masjid adalah simbol kekuatan umat Islam. Di masjid jiwa-jiwa muslim dibangunkan bukan di pasaraya, pasar malam, padang atau di panggung wayang.

Kini jika musuh-musuh Islam ingin menghancurkan jiwa-jiwa muda mereka pasti tidak akan pergi ke masjid. Kerana terlalu sedikit jiwa-jiwa muda di masjid. Jesteru itu, mereka menggunakan pelbagai cara, helah dan kaedah untuk terus memadamkan naluri masjid dalam jiwa muda-mudi muslim. Mereka perlu dan mesti dijauhkan dari masjid. Makan, sukan dan hiburan cukup untuk menjauhkan anak muda kita dari masjid.

Usaha untuk menarik muda-mudi muslim ke masjid perlu dibuat dengan cara yang berbeza hari ini. Zaman ini adalah zaman yang jauh berbeza. Islam agama yang syumul iaitu sempurna dan sesuai pada setiap zaman dan tempat. Maka masjid sebagai hati Islam sepatutnya sesuai untuk umat Islam sampai bila-bila. Jadi kenapa hari ini kita jauh dari masjid?

Inisiatif yang kami ambil ini sejak dari 10 tahun yang lepas akan terus kami lakukan dalam usaha menjadikan masjid tempat yang menarik, seronok dan 'memorable' untuk dikunjungi. Program Kem Kembara Ibadah Dan Jatidiri Remaja ini kami bangunkan untuk memberi warna berbeza kepada program remaja di masjid.

Bagi masjid-masjid yang mempunyai dana yang besar maka keluarlah dari zon selesa dan laburlah untuk pembangunan ummah. Berapa ribupun dana yang kita laburkan hari ini untuk menaja program seumpama ini sebenarnya adalah terlalu kecil nilainya jika hendak dibandingkan dengan kesannya pada masa hadapan.

Masjid punyai sumber dan dana, kami punyai kepakaran dan tenaga, masyarakat punyai anak-anak remaja yang perlu diisi jiwa-jiwa mereka. Usaha berganding kita dalam hal ini diharap dapat mencorak wajah umat yang lebih indah dan hebat di masa hadapan. Semoga kita lebih dilimpahi rahmat dan keberkatan dari Allah Maha Pencipta.

Hubungi kami untuk perbincangan dan tempahan tarikh. Terima kasih kepada 3 buah masjid yang telah membuat tempahan tarikh awal, Masjid Ar Ridha Sepang, Masjid Al Islahiah Kuang dan Masjid Asy Syakirin Dengkil. Klik di sini untuk baca lanjut tentang program ini.

Wallahu a'lam