27 April 2014

Let's join the crowd of knowledge!


Assalamu 'alaikum wrt. wbh.

Kalau sebelum-sebelum ini kita dah biasa bawa satu keluarga pergi jalan-jalan cari makan atau makan angin di tempat-tempat yang cantik atau berpanas berhujan tengok artis dalam konsert, apa kata kali ini kita mulakan satu yang unik dan jauh lebih besar manfaatnya.

Bawa anak-anak untuk lihat bagaimana begitu ramai orang yang cintakan ilmu. Mereka membelek dan membeli macam-macam buku seperti membeli baju raya.

Kalau tak biasa pergi kena hati-hati sedikit sebab semestinya tempat pesta ini sesak dan padat. Boleh sesak nafas dibuatnya. Anak-anak kecil baik tinggalkan di kampung buat sementara. Tapi dua tahun lepas saya bawa juga anak kecil saya join pesta ini. Teringat saat Puan Ainon pengasas PTS Publication mencuit pipinya dan meluahkan kata-kata indah (doa). Hari ini, buku dah jadi sebahagian daripada barang permainannya. Mungkin berkat cuitan insan yang cintakan buku dan ilmu.

Pesanan saya buat yang pertama kali nak pergi pesta ini, belilah buku-buku dengan judul yang 'ringan' dan dekat dengan diri anda. Tak perlu beli buku yang tebal-tebal walaupun mungkin ada diskaun harga yang menarik. Insyaallah tahun depan ada lagi. Yang penting kita nak mulakan satu yang cukup sukar untuk ditabiatkan, membaca. Jadi kenalah mulakan sikit-sikit.

Semoga pesta ini termasuk dalam kalendar keluarga anda saban tahun bermula tahun ini. Bukankah seronok jika anak kita satu hari nanti hadir pesta ini sambil membawa bersamanya cucu-cucu kita.

Semoga ada manfaat. Tahniah kepada penganjur PBAKL! Teruskan kerja hebat kalian untuk bagunkan minda umat Malaysia.

Terima kasih.
Che E